laptop, MacBook, počítač, práce, student, pojištění, online, smlouva

Životné poistenie cez internet? Dôležité rozhodnutia si vyžadujú osobný prístup, tvrdí odborník

Podľa prieskumu spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia majú životné či rizikové životné poistenie uzatvorené len o niečo málo viac ako dve pätiny Slovákov. Veľká časť z nich si uzavrie poistku cez internet bez potrebných znalostí. „Niektoré aspekty zmluvy chcú hlbšiu analýzu a pochopenie finančného prostredia, na čo bežný človek z pochopiteľných dôvodov nemá kapacitu,“ namieta Filip Bartoš, riaditeľ distribúcie a marketingu poisťovne YOUPLUS.

Digitalizácia najrôznejších segmentov trhu je v plnom prúde a oblasť poisťovníctva nie je výnimkou. Svet jednotiek a núl začal udávať trendy aj v tomto odvetví – nadpolovičná väčšina populácie by totiž neváhala zveriť výber životného či rizikového životného poistenia do rúk online dotazníka. A to navzdory tomu, že v zásade ide o najdôležitejší druh poistky, ktorý má v prípade smrti zaopatriť tých najbližších. 

„Korektné nastavenie akejkoľvek životnej poistky nepatrí na internet. Zložitosť a zodpovednosť takého úkonu vyžaduje osobný a profesionálny prístup. Certifikovaní a kvalitne preškolení poradcovia totiž dokážu klientovi zrozumiteľne vysvetliť, ktorou cestou sa vydať, v akej výške poistku uzavrieť, dokážu celistvo poňať všetky možné riziká a zasadiť ich tak do celkových potrieb klienta,“ vysvetľuje Filip Bartoš z poisťovne YOUPLUS.

Znalosť finančného prostredia je základ

Druhým výkričníkom pri kompletnom uzavretí životného poistenia cez internet je často nedostatočný výber poistných možností. „Paleta rizík či eventualít býva v online prostredí výrazne obmedzená. Žiadna kalkulačka alebo dotazník nedokáže nahradiť vzájomné vyhodnotenie všetkých dôležitých okolností s poradcom pri osobnej schôdzke,“ varuje Bartoš. 

Na ceste k naozaj funkčnej a správne uzavretej zmluve je podľa marketingového riaditeľa poisťovne YOUPLUS potrebná pokročilá znalosť finančného prostredia. „Bez odborného poradenstva majú ľudia vyššiu pravdepodobnosť toho, že nedostanú kvalitný produkt. Bežný človek nie je dostatočne erudovaný vo finančnom svete, notabene v oblasti poisťovníctva,“ tvrdí Bartoš a dáta mu dávajú za pravdu. Podľa aktuálneho prieskumu Európskej centrálnej banky dosiahli Slováci 13,3 bodu z 21, v kontexte úniovej dvadsaťsedmičky sú v spodnej polovici rebríčka.

Pozor na parametre poistnej zmluvy

Problémom do budúcnosti môžu byť nízko nastavené poistné sumy alebo nedostatočný rozsah rizík, ktoré zmluva pokrýva. „Častá je, bohužiaľ, aj kombinácia oboch. Typická je situácia, keď si klient uzavrie životné poistenie a žije vo falošnej spokojnosti, že vlastne nejaké má. Otázkou však zostáva, čo mu poistenie kryje, v akých poistných sumách alebo na aké obdobie. A to sú už veci, ktoré chcú trochu hlbšiu analýzu a na ktoré bežný človek z absolútne pochopiteľných dôvodov nemá kapacitu,“ hovorí Bartoš a dodáva, že navzdory výhradám k samotnému uzatváraniu zmlúv v online priestore vidí budúcnosť poisťovníctva v digitalizácii. 

„Toto všetko však neznamená, že by internet nebol cestou smerom dopredu. Len chceme na začiatku urobiť s našimi klientmi všetko zodpovedne, nech je cesta digitálnym svetom jednoduchšia,“ tvrdí Bartoš. Medzi hlavné benefity digitálnej komunikácie s poisťovňou radí rýchlosť a predovšetkým komfort pre klienta, napríklad pri hlásení škodovej udalosti či požiadavky na zmenu v zmluve. Prístup na internet sa v priebehu rokov stal absolútnym štandardom, v dnešnej dobe má telefón každý, rovnako ako počítač. „Už nie je potrebné držať zmluvy na papieri. Ani jedna zmluvná strana tak neriskuje, že sa fyzické dokumenty po ceste postrácajú, napríklad vinou chybnej manipulácie prepravných spoločností. To je výhodou jednotiek a núl, vzájomná výmena dát medzi poisťovňou a klientom prebieha veľmi rýchlo na minútovej báze,“ uzatvára Bartoš.