Fenomén Black Friday – vlny predvianočných výpredajov – vychádza tento rok na piatok 23. novembra. Tento pôvodne americký fenomén získal za posledných päť rokov nevídane na popularite. A to doslova po celom svete.
Ľudia berú útokom kamenné aj online obchody
Prieskum v 55 krajinách, do ktorého sa zapojili aj Slováci ukázal, že ľudia túto udalosť dobre poznajú. Na Slovensku až 94 % opýtaných vie, čo je Black Friday. A veľká časť verejnosti sa do nákupov aj reálne zapája. Za posledných päť rokov narástla popularita tohto nákupného sviatku na Slovensku o 1 900 percent. Až 37 percent Slovákov si počas tohtoročných výpredajov plánuje niečo kúpiť. Ľudia chcú v tomto roku – na rozdiel od minulosti – „zobrať útokom“ obchody plošne. Počet tých, čo pôjdu nakupovať výlučne na online totiž klesol o vyše 5 % na 21, v kamenných predajniach chce nakupovať až o 14 percent menej ako minulý rok. Naopak, o takmer 20 percent narastá skupina ľudí, ktorí chcú využiť zľavy všade – čiže na online aj v kamenných obchodoch.
Čierny piatok viac ako Vianoce
Obchodníci sú z výpredajového piatku nadšení. Redukciu cien na vybraný tovar vyvažuje a prekonáva nárast celkového obratu . Ten je oproti bežnému piatku obrovský. Na Slovensku dosahuje 387 %, na porovnanie, v Čechách je to 355 %. Avšak celosvetový priemer je neuveriteľných 624 %. A keď sa pozrieme do okolitých krajín, vidíme ešte vyššie cifry. V Rakúsku obchodníci dosiahnu počas Black Friday obrat vyšší o 1202 percent, v Poľsku o 692 percent. Na špičke „šopoholikov“ nie sú vynálezcovia tohto sviatku z USA (2103 %), ale Maďari (9750 %) a Pakistan (11525 %).
Každý Slovák dnes minie v obchode až 203 eur
Ak sa pozrieme na minuté sumy, logicky sú najvyššie v bohatých krajinách západnej Európy a USA. V USA minie nakupujúci počas Black Friday priemer 446 eur, v Kanade 423 eur, z Európy sa najviac nakupuje v Anglicku a Írsku (346 €), Nemecku (211 €), v Čechách (218 €) a na Slovensku (203 €). Priemerný Slovák minie síce o 15 € menej ako Čech, avšak až o 50 € viac ako priemerný Poliak a o 105 € viac ako Ukrajinec.
Priemerná výška zliav v 55 krajinách sveta, v ktorých prebehol prieskum Black-Friday.Global, dosahuje 55 percent. Najvyššie priemerné zľavy si pritom užívajú Američania (68 %) a Kanaďania (66 %). Korelácia medzi výškou zľavy a minutými peniazmi je v týchto dvoch krajinách viac ako jasná. Na Slovensku máme priemernú zľavu 53 % a Slovák pri nej ušetrí až 229 eur.
Zhrnuté a podčiarknuté: pre maloobchod je Black Friday doslova požehnanie, presahujúce akýkoľvek iný predajný sviatok. V novembri obchodníci zvyčajne vytvoria najviac ziskov. Odhady hovoria, že až 20 percent ročného obratu pripadá práve na november. Pritom existujú trhy – napríklad v Anglicku, Grécku a Južnej Afrike – kde sa dokonca každá tretia transakcia zrealizuje práve v novembri.
Ak teda ešte nemáte plány na dnešný deň, možno stojí za to pouvažovať, či sa nepozrieť do obľúbených obchodov a nekúpiť niečo pre seba aj svojich blízkych.